Comisar-șef Iulian Vicențiu Ionică, împuternicit-director al Direcției Control intern din cadrul Inspectoratului General al Poliției Române (IGPR) a rămas fără carnet, după ce polițiștii rutieri l-au prins în stare de ebrietate la volan, relatează Antena 3.
Comisarul-șef Iulian Ionică a fost depistat băut în trafic în urmă cu câteva zile, pe o stradă din București și a fost testat cu aparatul etilostest. La acel moment, șeful Direcției Control Intern a IGPR avea o alcoolemie de 0,22 alcool pur în aerul respirat, arată Antena 3.
„Cine greșește, plăteste! Am băut și eu o bere, m-au prins și mi-au luat permisul”, a fost prima reacție a comisarului-șef Iulian Ionică, conform sursei citate. Jurnaliștii Antena 3 spun că s-ar fi făcut presiuni ca această sancțiune să nu apară în spațiul public.
Conform Codului Rutier în vigoare, o alcoolemie de sub 0,40 mg/ litru alcool pur în aer expirat se sancționează cu amendă de la 21 la 50 puncte și suspendarea permisului auto pentru jumătate de an.
Când șoferii sunt prinși cu o îmbibație de peste 0,40 g/l alcool pur în aerul expirat (minimum 0,80 g/l alcool pur în sânge), fapta devine infracțiune și se pedepsește cu închisoare de la 1 la 5 ani sau cu amendă penală.
Alcoolemia de 0,10 mg/l înseamnă că o persoană are 1 parte de alcool pur la 10.000 de părți de sânge. Aceasta variază de la un șofer la altul și depinde, în principal, de masa corporală.
De exemplu, un șofer care are o masă corporală de 70 de kilograme și bea un litru de bere, va avea o alcoolemie de 0,57 gr/l deoarece un litru de bere echivalează cu ingerarea a 50 de grame de alcool pur, valoare înmulțită cu coeficientul de 0,8, rezultatul fiind împărțit la 70 de kg.
Poliția Română a demarat recent un amplu proiect de educație rutieră, cu finanțare europeană, are ca obiectiv general, conform IGPR, creșterea gradului de siguranță rutieră prin modelarea comportamentului cetățenilor și responsabilizarea lor, în calitate de utilizatori ai drumului, indiferent de categoria de participanți la trafic din care fac parte.
„Indiferent de vârstă, din punct de vedere social, economic, cultural, al nivelului de educație, accesului la tehnologie și mass media al participanților la trafic, regulile rutiere trebuie cunoscute și respectate întotdeauna, cu responsabilitate. (…) Campaniile vor viza conștientizarea participanților la trafic cu privire la principalele cauze generatoare de accidente rutiere grave produse în ultimii ani, în România (viteza excesivă, indisciplina pietonilor, neacordarea priorității de trecere), precum și alte cauze (folosirea telefonului mobil, alcoolul, drogurile)”, se arată în descrierea programului, care se desfășoară pe parcursul a 36 de luni (1 iulie 2020 – 30 iunie 2023). Bugetul proiectului este de peste 31,4 milioane de lei.